karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Gripande cirkusbok i skuggan av andra världskriget

Publicerad 2019-02-18 21:45:59 i Allmänt,

Cirkusflickan av Pam Jenoff är en bok som grep tag i mig. Den är inspirerad av verkliga händelser, och det gör den förstås inte sämre.
 
Sextonåriga Noa blir utkastad hemifrån sedan hon blivit gravid med en tysk soldat. Noa bor i Nederländerna, och det är 1944, alltså andra världskriget. Hon tvingas lämna bort stt barn, och försörjer sig på att städa på en tågstation. En dag ser hon en tågvagn full av judiska, övergivna spädbarn. Hon grabbar åt sig ett av barnen på ren impuls, och flyr därifrån.
 
Noa och Theo hamnar hos ett resande cirkussällskap som tar hand om henne, på villkoret att hon går med på att bli trapetsartist. Hon lärs upp av den hemlighetsfulla Astrid. Noa vågar inte berätta om hur hon tagit Theo, utan säger att han är hennes lillebror.
 
Men cirkusartisterna lever ingen säker tillvaro under kriget, och det är på nåder de får fortsätta att turnera. Hur det till sist går ska jag inte avslöja, men det känns inte direkt förutsägbart. Det här är en gripande, varm berättelse om kärlek, vänskap och ett ofattbart mod.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela