karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Jenny Jägerfeld skriver riktigt bra

Publicerad 2019-02-18 22:03:33 i Allmänt,

Comedy Queen av Jenny Jägerfeld är en barnbok, för barn i mellanstadieålder ungefär. Orsaken till att jag valt att läsa den är att jag om ungefär en månad ska lyssna på Jenny Jägerfeld på tidningen Vi:s litteraturkryssning till Åbo, och jag fick den här boken rekommenderad av min kollega Josefin, som är ungdomsbibliotekarie.
 
Jag märker förstås att det är en barnbok. Den är inte lika utvecklad som en vuxenbok, och man längtar liksom efter lite mer. Men med det sagt, så är den väldigt bra. Jenny Jägerfeld har ett fantastiskt språk, och man lär verkligen känna personerna i boken.
 
Huvudpersonen är Sasha. Hennes mamma är död. Hon fick folk att gråta. Sasha vill få folk att skratta. Därför gör hon en lista med sju saker som hon måste göra (eller inte göra). Lyckas hon uppfylla sin lista kanske inte livet blir lika jobbigt längre. En sak som Sasha vill, kanske mest av allt, det är att bli comedy queen, alltså ståuppkomiker. Men hur ska hon lyckas med det? Hon är ju bara elva år.
 
Jägerfeld lyckas verkligen göra Sasha trovärdig. Det känns som om det här skulle kunna vara en verklig person som upplevt just det som Sasha upplevt. Inte illa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela