karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Ny isländsk deckare

Publicerad 2019-02-28 16:35:24 i Allmänt,

Ragnar Jonasson är en ny, tydligen prisad, isländsk deckarförfattare. Som jag förstår det är Mörkret, som jag just läst, hans första bok som är översatt till svenska. Huvudpersonen är kriminalinspektör Hulda Hermansdottir, och jag gillar Hulda. Det går inte så bra för henne; hon ska snart gå i pension, men tvingas plötsligt till tidig pension. Vi får också vartefter veta mer om hennes tragiska familjehistoria.
 
Hulda får chansen att de sista två veckorna av sin anställning gräva i ett av de olösta fall som finns på polisstationen. Hon vet rpecis vilket fall hon ärintresserad av, och ger sig i kast med det. Men det blir inte så bra. Hennes kollegor är inte imponerade, och de försöker hindra Hulda i hennes arbete. Till sist måste hon själv riskera livet...
 
Egentligen vet jag inte om jag tycker att deckarintrigen är så fantastisk, men det är ändå något med den här boken som tilltalar mig. Och framför allt gör slutet att jag bara måste läsa fortsättningen!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela