karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Fängslande om tillfällen i dödens närhet

Publicerad 2019-01-29 21:48:17 i Allmänt,

För två år sedan läste jag Det måste vara här av Maggie O'Farrell, och jag tyckte verkligen jättemycket om den boken! Den var gripande och lite otippad, och stannade ett bra tag i minnet. Därför var jag lite nyfiken på O'Farrells nya bok med den annorlunda titeln Jag är, jag är, jag är ett hjärtslag från döden. Det är en biografi, så jag förutsätter att det Maggie O'Farrell skriver om har hon de facto varit med om, och då har hon varit med om en hel del, minsann. Eller har hon bara en förmåga att ur sitt liv plocka fram de där speciella sakerna?
 
Boken består av ett antal kortare eller längre berättelser, som alla har det gemensamt att det skildrar ett tillfälle som kunde lett till döden. Det är verkligen högst olika saker, och ibland inser man inte förrän man läst färdigt hur dramatiskt det faktiskt var den där gången.
 
Berättelserna är döpta efter kroppsdelar, yttre eller inre. De heter saker som Hals, Lungor, Hela kroppen, Hjärt-kärlsystemet och Kranium. Det låter skumt, men det blir det på något sätt inte. Det hela flyter på, och man vill bara läsa mer och mer.  Trots att jag hade hyfsat höga förväntningar eftersom jag gillade den förra boken, blev jag nog faktiskt positivt överraskad här. Den här boken är så mycket mer än vad omslaget lovar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela