karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Infernaliskt spännande sträckläsning

Publicerad 2019-01-02 23:50:00 i Allmänt,

Jag har visserligen semester, men det är ändå inte alltid jag läser ut en380 sidor tjock bok på en dag. Men så blev det med De aderton av Anton Berg. Jag tyckte den var infernaliskt spännande, och hade svårt att släppa den.
 
Radiojournalisten Axel Sköld har hittat världens scoop - samma man tycks ha mördat Olof Palme, krigmaterialinspektören Algernon och journalisten Cats Falck. Men ingen annan tror på honom, och tycker att han inte har tillräckligt väl underbyggda fakta. När Axel trots detta bluffar sin uppdragsgivare Sveriges Radio att sända hans reportage, är han strax ute i kylan. Men han kan inte släppa tanken på att han har rätt. Och när det börjar hända saker kring honom, farliga saker, blir han än mer övertygad.
 
Det handlar om en dold organisation med rötter ända bak till 1700-talet, och med många av de mäktigaste i samhället som medlemmar. De kallar sig lite skämtsamt De aderton, för att driva med Svenska Akademien. Men det här handlar inte om metoo eller Nobelpris - det är betydligt våldsammare än så.
 
Jag vet inte hur trovärdigt det här är, men spännande är det i alla fall, och jag kunde som sagt inte släppa boken. Det brukar vara ett bra betyg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela