karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Stillsam bok om relationer som griper tag i en

Publicerad 2019-01-29 21:33:46 i Allmänt,

Den brinnande flickan av Claire Messud är en sådan där bok som inte är jättedramatisk (eller, jo, lite kanske). Mest handlar den om vänskapen mellan Julia och Cassie, som varit vänner sedan förskolan. De har ganska olika bakgrund, och i tonåren glider de ifrån varandra, får olika vänner och olika intressen. Det är Julia som berättar, och hon tror att hon vet det mesta om Cassie och hennes ensamstående mamma Bev. Men när Anders flyttar in, och blir Cassies styvpappa, börjar Julia så småningom förstå att allt inte är som det ser ut.
 
Det här handlar om vänskap och kärlek och relationer, och hur saker inte alltid är vad de ser ut att vara. Det är svårt att beskriva exakt vad det är med den här boken som griper tag i mig, men något är det definitivt. Jag kan rekommendera den till den som inte nödvändigtvis vill ha massor av action, och gillar att läsa om relationer människor emellan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela