karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Habil deckare skriven av pensionerad polis

Publicerad 2020-09-13 15:53:37 i Allmänt,

Efter så många år är Göran Sällqvists debutdeckare. Han har jobbat som polis, och det tycker jag nog att man märker, för det känns som om han har ganska bra koll på polisarbetet.
 
En man hittas död, ihjälslagen och torterad i Södra Hammarbyhamnen i Stockholm. Samma dag som han mördats har han upprepade gånger försökt ringa till Rickard Ander. Han är affärsman, men på 80-talet jobbade han som narkotikapolis i Göteborg. Han var inblandad i ett tillslag mot en internationell amfetaminsmugglarliga. Tillslaget fick förfärliga följder, både för polisen och för Rickard personligen.
 
Rickard blir förhörd av polisen om den döde i Hammarbyhamnen, och han inser att det är en person med kopplingar till det som hände på 80-talet. Han börjar blanda sig i polisens arbete, eftersom han en gång för alla vill veta vad det var som hände.
 
Det här är en habil, ganska spännande deckare, och jag kan absolut tänka mig att läsa mer om Rickard Ander. Fast jag är inte säker på att det blir en fortsättning. Det här känns lite avslutat. Men kanske väljer Sällqvist att skriva om en helt annan person i nästa bok, om det blir nån. Vem vet?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela