karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Nionde boken om Emma Sköld

Publicerad 2021-09-12 16:47:08 i Allmänt,

Skyddsängeln är den nionde boken i Sofie Sarenbrants deckarserie med polisen Emma Sköld i huvudrollen. Jag tycker att den här serien har varierat i kvalitet, men det här är nog en av de bättre i serien.
 
Emmas kollega Krille är försvunnen sedan ett halvår tillbaka. Omgivningen tycker att hon borde ge upp och inse att Krille med största sannolikhet är död. men hon vill inte ge upp riktigt än. Och när en person mördas och en äldre man hittasd död på ett övergivet mentalsjukhus får Emma ledtrådar som leder till Krilles försvinnande.
 
Sarenbrant tar gärna upp olika aktuella ämnen i sina böcker, och här handlar det om psykiatrireformen som gjorde många som tidigare bodde på mentalsjukhus vilsna i tillvaron. Det handlar också om missbruk.
 
Som vanligt med Sarenbrants böcker bara susar man igenom sidorna för att se hur det ska gå, och som vanligt har hon en lite för övertydlig cliffhanger i slutet av boken. Kan hon inte lita på att man vill läsa fortsättningen i serien utan dessa överdrivna cliffhangers? Men annars är det lättläst och spännande. Inte någon av mina favoritförfattare, men helt okej ändå.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela