karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Ny bok av Emily Gunnis både intressant och spännande

Publicerad 2022-07-07 14:06:14 i Allmänt,

Barnmorskans löfte är den tredje boken av Emily Gunnis som jag läser. Jag blev nyfiken på Gunnis när jag insåg att hon var dotter till Penny Vincenzi, en författare jag verkligen gillar. Och jag gillar Gunnis böcker också. De är intressanta, snabblästa men ändå med ett visst djup i.
 
Som nästan alltid i böcker nuförtiden varvas nutid med dåtid, 1969. Då försvann den lilla flickan  Alice från sitt hem samtidigt som man förberedde för en stor nyårsfest på Yew Tree Manor. Den unge mannen Bobby James misstänks ha med Alices försvinnande att göra. Han hävdar att han är oskyldig. Man finner aldrig Alice.
 
I nutid möter vi arkitekten Willow James som arbetar med ett projekt på just Yew Tree Manors ägor. Hon blir intresserad av det som hände för 50 år sedan, och börjar forska i det. Så försvinner ett barn till, i nutid. Kan försvinnandena ha med varandra att göra? 
 
Barnmorskan i titeln får vi läsa om kapitel från 1945. Hon hjälper kvinnor med svåra förlossningar, men motarbetas av bygdens läkare, som tvärtom skyller sina egna misstag på barnmorskan, som ställs inför rätta.
 
 
Det här är en bok där man får veta en hel del om barnmorskornas villkor i 40-talets England. Det är väldigt intressant, och samtidigt är boken riktigt spännande. Läsning rekommenderas!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela