karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Tillbaka i North Devon hos Matthew och Jonathan

Publicerad 2022-09-26 14:43:39 i Allmänt,

Jag älskar verkligen Ann Cleeves böcker. Givetvis Shetlandsserien och Vera Stanhope-serien. Men även hennes nya serie som utspelar sig i North Devon. Första boken hette Albatross, och den gav mersmak. Nu har jag läst uppföljaren Häger.
 
Vi träffar poliskommissarie Matthew Venn och hans make Jonathan igen. Mordoffret den här gången heter Nigel Yeo och är läkare. Han hittas död i sin dotters arbetslokal; hon är glasblåsare. Han har mördats med en glasskärva från en av hennes handblåsta vaser. Ingen förstår varför Yeo mördats. Han är omtyckt av alla, i alla fall som det verkar.
 
Snart är ytterligare en person död, och det börjar bli bråttom att reda ut den härva av lögner som verkar prägla det här fallet.
 
Precis som i förra boken är det en fantastisk Devon-miljö och en bra deckarplott. Och jag gillar Matthew och Jonathan, som är väldigt olika, men kompletterar varandra. Ann Cleeves beskriver också Lucy Braddick, som har Downs syndrom, på ett fint och känsligt sätt. Man känner att hon låter Lucy vara människa och få en personlighet, inte främst vara en person med Downs.
 
Jag ser fram emot fler böcker om Matthew Venn!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela