karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Prequel till skotsk trilogi av Jöns Hellsing

Publicerad 2023-01-23 17:16:35 i Allmänt,

Jöns Hellsing har tidigare skrivit tre böcker om den lilla ön Hope Island i Skottland. De heter Händig man sökes, Halvvägs till himlen och Havets drottning. Jag har läst alla tre, och tyckt om dem. Lite feelgood, lite skotsk natur, lite kärvt öliv. Ja, de är mysiga.
 
Nu har det kommit något så ovanligt (om det inte gäller fantasy förstås) som en prequel, alltså en bok som utspelar sig före dessa tre. Den heter Till sista droppen. Här möter vi Heather som är en av huvudpersonerna i trilogin när hon är yngre, och precis försöker få ordning på sin ärvda pub.Lord Winsley är också med, och han har planer för den lilla byn An Caladh. Han vill exploatera och bygga flådiga semestervillor. På grund av dessa planer får Heather inte bygglov för att utöka puben. Lord Winsley planerar också att chockhöja arrendena för byns bönder. Det är minst sagt impopulärt.
 
Heather och hennes pappa bestämmer sig för att strida för sin by. En engelsk lord ska inte få bestämma över dem.
 
Jag tycker bra om den här boken också, men hade jag kunnat välja hade jag velat läsa den före de andra tre.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela