karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

En bok till om kvinna som tappar minnet

Publicerad 2018-04-02 13:27:03 i Allmänt,

För ett kort tag sedan bloggade jag om boken Kvinna utan minne av Petter Lidbeck. Den handlade om Mia som öppnar ögonen hemma vid sitt eget köksbord, och minns absolut ingenting om sitt tidigare liv. Inte sin familj, sitt hus, sitt jobb eller sina vänner. Nu har jag läst Liane Moriartys nya bok En annan Alice som har litegrann samma tema. Den handlar om Alice som vaknar upp på gymmet efter att ha slagit i huvudet. Hon minns att hon är 29 år och gravid med sitt första barn. Bara det att hon är 39, har tre barn, och är mitt uppe i en sårig separation från deras pappa, en man som hon ju när hon vaknar upp minns som sitt livs stora kärlek. Hon har alltså glömt de tio senaste åren av sitt liv. Allt innan dess minns hon. Bland annat att hon avskyr att träna... Vad gör hon på gymmet då?
 
Det är lite lustigt att de här två böckerna kommer nästan samtidigt. De är egentligen ganska olika. Moriartys bok är mer feelgood, Lidbecks mer kantig och märklig. Jag gillar båda, men ska nog erkänna att jag tycker Moriartys är mer underhållande läsning. Debn får en att fudnera på hur det skulle kännas att ha tappat de senaste tio åren av sitt liv. Alice är helt annorlunda nu än hon var för tio år sedan. Hennes liv, hennes intressen, hennes vänner, hennes familj - ja, det mesta ser annorlunda ut.
 
Jag ska inte berätta för mycket, men jag kan väl säga att den gamla Alice och den nya Alice gradvis finner varandra och uppnår någon slags kompromiss i livet. Rätt underhållande, tycker jag, och ett udda tema (även om två författare kom på det ungefär samtidigt...).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela