karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Mycket feelgood blir det just nu

Publicerad 2018-04-02 18:07:00 i Allmänt,

Det har blivit en del feelgood på sistone. Inte egentligen för att jag valt så. Det handlar mer om när jag hamnar längst fram i kön på reserverade böcker på bibblan. Och nu var det dags för Annika Estassys Gröna fingrar sökes.
 
Agnes är 79 år och dessutom sjuk. Hon inser att hon inte orkar med sin kolonilott den här sommaren, och sätter in en annons på Blocket; Gröna fingrar sökes. Det är först ingen som svarar, men så kommer det ett enda svar, från Leyla.
 
Leyla och hennes sexåring Hugo behöver komma bort från Stockholm. Johan, Hugos pappa, har tagit till knytnävarna en gång för mycket, och Leyla inser till sist att det inte håller att förlåta honom och tro att han aldrig ska göra det igen. Den här gången blev Hugo dessutom vittne till misshandeln. De packar en väska och reser norrut, till Måneby.
 
Hugo och Leyla installerar sig i Agnes stuga. Leyla tänker att de ska hålla sig för sig själva, men det går ju sådär... Snart är de inte bara bekanta med Agnes, utan med Viggo, Göte, Birgitta, Maja, Pierre, Martin, Ida och några till. Och kakaduan Arthur förstås.
 
Hugo mår bättre och bättre, men Leyla tycker att hon inte kan hålla honom borta från Johan i all evighet, så hon tänker at de kanske måste resa till Stockholm och prata med Johan. Men kommer hon att ge efter i så fall, flytta in hos Johan igen, som han vill, och kommer det i så fall att bli likadant igen?
 
Det här är en rätt söt bok, i och för sig rätt förutsägbar, som många feelgoodböcker är. Jag hade kanske gillat den ännu mer om jag inte fått lite av en överdos på feelgood på sistone, men jag kan absolut rekommendera den till den som gillar feelgood.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela