karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Om läkarjobb i Sverige och Afrika, om olika villkor och om orättvisor

Publicerad 2018-04-15 15:55:20 i Allmänt,

Har jag en dålig dag kanske någon dör är en lång titel, men den kittlade mig i alla fall. Den är skriven av läkaren Christian Unge. Han berättar om läkarjobbet, om sitt arbete i Afrika för Läkare utan gränser, men också om sitt arbete hemma i Sverige. Han resonerar kring orättvisor inom vården, kring epidemier och globala hälsoproblem, kring vaccinationer och också kring misstag som både han och andra läkare gjort.
 
Alla som är med i boken har fått byta namn eller är på annat sätt anonymiserade, men allt Unge skriver bygger på verkligheten. Mycket är verkligen intressant, specillet kapitlen där Unge berättar om människorna han möter, både patienter och personal, och hur annorlunda det är att arbeta som läkare i Afrika, där inte ens en bråkdel av de pengar och den utrustning som finns på ett svenskt sjukhus, existerar. Det finns dock stycken som kanske är lite för teoretiska, där jag tappar intresset. Men i stort sett är det en jätteintressant bok, och är man intresserad av bistånd, Läkare utan gränser och internationell sjukvård är boken absolut att rekommendera!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela