karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

En mellanbok från Grisham

Publicerad 2018-08-20 18:23:30 i Allmänt,

Jag brukar gilla John Grishams böcker som en stunds underhållning. Inte alltför djupt, men ändå emellanåt ganska angelägna ämnen, som kolbrytning i Appalacherna, den lilla människans rätt osv. Men han skriver också bättre och sämre böcker, förstås.
 
Camino Island som jag just läst ut får väl sägas tillhöra de lite sämre, i mitt tycke. Fortfarande underhållande, men ändå fattas det något. Och detta trots att det handlar om bokmanus och böcker och det borde ju vara min kopp te kan man tycka.
 
Fem originalmanus till F Scott Fitzgeralds böcker stjäls från ett univerdsitetsbibliotek. Några av de kyldiga åker fast, men manusen verkar vara spårlöst borta.
 
Parallellt får vi lära känna bokhandlaren Bruce Cable, en verklig personlighet, som äger en bokhandel på Camino Island i Florida. Dessutom  Mercer Mann, författare som skrivit en hyllad bok, men nu drabbats av skrivkramp. Mercer får i uppdrag att infiltrera Cables bokhandel, eftersom starka krafter tror att manusen kan finnas där. Mercer tar motvilligt uppdraget, eftersom hon är pank, men upptäcker att det inte är lätt att spana på någon som är så sympatisk som Bruce Cable.
 
Jag vet inte, kanske var det upplösningen som vara var ett jaså, kanske var det något annat. Direkt dåligt är det inte, men jag har läst ett antal böcker av John Grisham som är bättre än denna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela