karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Skärgårdsmorden lagom sommardeckare

Publicerad 2018-08-05 16:12:59 i Allmänt,

Jag minns inte om jag läst någon av Lars Bill Lundholms Stockholmsdeckare, men jag tror inte det. Däremot följde jag troget tv-serien Skärgårdsdoktorn, som han också ligger bakom. Och nu har jag läst boken Skärgårdsmorden, där han åter befinner sig i just skärgården.
 
Trettonåriga Josefine försvinner, och är spårlöst borta. Samtidigt försvinner en av gästerna på hotellet på skärgårdsön Saxarön, där boken utspelar sig. Kommissarie Jack Larsson, uppvuxen på ön, som han känner utan och innan, får uppdraget att leda spaningarna, trots att han är utarbetad, och har planerat att tillbringa sommaren med sin far och sin dotter på Saxarön. Men just att det är en ung flicka som försvunnit berör honom förstås, och han tar på sig uppdraget. Men han möter motstånd på de mest skilda och ibland förvånande håll. Vissa verkar inte vilja att polisen rotar alltför ingående i deras affärer.  Och hänger de två försvinnandena ihop med varandra?
 
Det här är en sån där klassisk mysig svensk sommardeckare. Inte bäst i klassen, men definitivt läsvärd och bra som avkopplingsbok. Den får absolut godkänt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela