karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Klara Walldéen tillbaka

Publicerad 2018-12-16 18:22:38 i Allmänt,

Jag tyckte otroligt mycket om Simmaren, Joakim Zanders första deckare med Klara Walldéen. Den andra, Orten, var bra, men kanske inte fullt så bra som Simmaren. Nu har jag läst tredje boken i serien, Vännen, och den är riktigt bra.
 
Klara Walldéen spelar precis som i de tidigare böckerna en av de viktiga rollerna. Men huvudpersonen här får nog ändå sägas vara Jacob Seger. Han har just fått praktikjobb på svenska ambassaden i Beirut. Han lär snabbt känna fotografen Yassim. Det blir vänner, ja, mer än vänner. Men så dyker plötsligt Myriam upp i handlingen. Hon jobbar för den svenska militära underrättelsetjänsten. Och det hon berättar ställer allt på huvudet. är det Yassim som ljuger? Eller är det Myriam?
 
När Kalra Walldéen kompis Gabriella grips av säkerhetspolisen inser att Klara att det bara är hon som kan reda ut varför. Spåren leder till Bryssel, och till Jacob Seger.
 
Det här är spännande, och det är bra. Man kastas hela tiden mellan olika verkligheter. Vem ljuger, vem talar sanning? Vem är vän, vem är fiende?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela