karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Sista delen i Shetlandsserien en av de bättre

Publicerad 2018-12-28 15:18:20 i Allmänt,

Jag gillar ju både Ann Cleeves Shetlandsserie och böckerna om Vera Stanhope. Med Vild eld har Cleeves kommit till den åttoende och sista Shetlandsdeckaren, och den är riktigt bra!
 
Helena och Daniel Fleming har två barn, och sonen Christopher är autistisk. De flyttar till Shetlandsöarna för att familjen ska få en nystart, och för att Christopher kanske ska få det bättre än i London.
 
Den tidigare ägaren av det hus familjen köper och renoverar har begått självmord på ägorna, visar det sig. När sedan barnflickan hos traktens läkare hittas hängd i en lada på gården, börjar ryktet snabbt sprida sig. Hon var Daniels älskarinna, sägs det. Och det var Christopher som hittade kroppen. Hur mår han, och kan familjen stanna kvar på Shetlandsöarna med tanke på alla rykten.
 
Jimmy Perez får förstås hand om fallet, och det gäller att handla snabbt. Men innan fallet är utrett kommer fler att ha dött, och Perez kommer att få en överraskning i privatlivet som han inte riktigt kan hantera.
 
Det här är Ann Cleeves i bästa form, och det dröjer lä'nge innan jag förstår vem som är mördaren. Som vanligt kommer man huvudpersonerna nära inpå livet. Det här är deckare när det är som bäst!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela