karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Förstår inte riktigt storheten med den här boken

Publicerad 2018-02-20 17:55:39 i Allmänt,

Agnes Lidbeck har fått mycket beröm för sin debutroman Finna sig. Inget jag hade varit sugen på att läsa i vanliga fall, men eftersom hon ska vara med på tidningen Vi:s litteraturkryssning som jag ska åka på om en månad tänkte jag att det kunde vara skoj att prova boken. Den är rätt tunn, 200 sidor. Men jag vet inte, det här är nog ingen bok för mig. Jag tycker den är rätt konstig, och inte blir jag särskilt berörd av den. Jag förstår inte vad som är så speciellt med den.
 
Anna får två barn med Jens, och boken handlar mest om hennes liv med Jens och med barnen, och hur hon reagerar på olika saker. Så träffar hon Ivan på en fest och blir hans älskarinna. När Jens till sist lämnar henne (själv kan hon inte riktigt förmå sig till att lämna honom) flyttar hon in hos Ivan. Strax därpå får de veta att Ivan är döende, och hon får vårda honom i stället. Och så kommer hon inte överens med Ivans dotter.
 
Det blev en kort bloggpost, men så himla mycket mer händer faktiskt inte i den här boken. Jag har för mig att Agnes Lidbeck har en ny bok på gång, och jag hoppas det blir den hon pratar om på båten, för det här är inte mycket att prata om.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela