karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Full fart i klicheartad men ändå charmig thriller

Publicerad 2018-07-20 10:31:45 i Allmänt,

Det tog ett tag innan jag kom in i Kyldygnet av Philip Birk. Jag brukar inte riktigt gilla böcker där tjuvar görs till hjältar eller där poliser är kriminella, och först slog detta mig som en sådan bok. Men jag gav ändå boken en chans. Och jag får ju säga att jag är imponerad av att man kan skriva den här boken och vara född 1993. Inte illa!
 
Det här är en thriller, och det är full fart mest hela tiden. Huvudperson är Tom Grip (och det lär vara fler böcker om honom på väg), som försörjer sig som konsttjuv. J, det var det där med tjuvar som hjältar, för man kan inte riktigt låta bli att gilla Tom Grip. Vartefter får vi också veta hur han blev kriminell. Numera, efter en misslyckad kupp, har han dragit sig tillbaka till Portugal. Men när namnet Jonathan Frost dyker upp i samband med att Danmarks dyraste målning blir stulen, dras Tom Grip in i handlingen. Jonathan Frost, hans bästa vän, död sedan fyra år.
 
Maffiabossar, vackra kvinnor, osannolika stöldmetoder, hänsynslösa mord, resor kors och tvärs - ja, det är lite klyschigt. Men ändå, den här boken har en slags charm som gör att jag faller för den, och även om jag fick mina misstankar rätt tidigt så kommer upplösningen som lite av en överraskning.
 
Jag kan nog tänka mig att läsa mer om Tom Grip i framtiden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela