karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Psykologisk thriller utan det där lilla extra

Publicerad 2018-06-16 21:49:57 i Allmänt,

Jag hade stora förhoppningar på den psykologiska thrillern Kvinnan i fönstret av A J Finn. Allt jag hade läst om den verkade lovande. Och visst, den är absolut inte dålig. Men kanske hade jag för höga förhoppningar... Riktigt så bra som jag hade hoppats på var den ändå inte.
 
Anna Fox bor ensam i sin lägenhet i New York. Hon har panikångest, och går aldrig ut. Dagarna tillbringar hon med att chatta med folk, spela schack över internet, dricka massor av vin, se på gamla svartvita filmer och sist men inte minst, spionera på sina grannar. En dag flyttar en ny familj in tvärs över gatan, och snart ser Anna något som hon nog inte borde ha sett. Och ingen verkar tro henne. Javisst, hon är mentalt ostabil, och javisst, hon dricker för mycket. Men inte kan hon ha inbillat sig alltihop? Eller?
 
Slutet kommer förstås med en twist, som det brukar vara i den här typen av böcker, och den är förvisso lite överraskande, men inte helt och hållet. Och på något sätt är hela stämningen i boken inte så bra som jag hade väntat mig. Men visst, läsvärd var den väl trots allt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela