karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Härlig annorlunda ordbok

Publicerad 2018-03-18 14:24:34 i Allmänt,

Till julklapp fick jag boken O som i ordbok. Ja, jag fick den faktiskt av både sonen och kompisen, vilket väl visar att det var helt rätt julklapp till mig. Jag bytte dock den ena. Nog för att det är en jättebra bok, men jag behöver ju inte två av den...
 
I reklamen för den här boken sägs "Språktidningens jubileumsordbok innehåller 2 563 ovanliga, oborstade och omistliga ord. Det är dialektord, slangord, fula ord och riktigt gamla ord. En ordskatt att inspireras av och skratta igenkännande åt."
 
Det är verkligen väldigt olika ord. Vissa har jag aldrig hört förr, andra använder jag så gott som dagligen, och så finns det allt däremellan. Gammalt, nytt, dialektalt, finlandismer, slang - ja, allt möjligt. Med bara drygt 2 500 uppslagsord är den ju inte på något sätt komplett, och den gör inte heller anspråk på att vara det. Men den är rolig att läsa, och det är ju det viktiga.
 
Det här är ju inte en bok man sträckläser. Jag har haft den liggande bredvid sängen i nästan tre månader och så har jag läst några sidor varje kväll. Det lämpar den sig utmärkt för! Rekommenderas för den som liksom jag är en ordnörd!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela