karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Picoult gör det igen!

Publicerad 2018-03-18 13:59:27 i Allmänt,

Äntligen en ny bok av Jodi Picoult! Jag har läst många av hennes böcker, och jag gillar dem verklgien. Hon skriver lättsamt och flytande om väldigt angelägna ämnen. Hennes mest kända bok är antagligen Allt för min syster, som också blev film, om en  familj där man skaffade yngsta dottern som "reservdelsbarn" eftersom hennes äldre syster var så sjuk i leukemi, och lillasystern blir så en perfekt donator till henne. Tills lillasyster stämmer sina föräldrar för att hon själv vill ha rätt att bestämma över sin kropp.
 
Men Picoult har skrivit andra böcker om kontroversiella ämnen. Om hur man finner en död baby i ett Amishreservat, och misstänker en 18-årig Amishflicka för att ha fött och mördat barnet. Om en skolskjutning. Om en lesbisk kvinna som vill använda sina och exmakens nedfrysta embryon för att försöka få barn med sin nya partner. Om en tonåring med Aspergers som bli anklagad för mord. Ja, ni hör. Kontroversiella ämnen. Det jag gillar med Picoults böcker är också att inga personer är helt goda eller onda, utan de är verkligen som folk är mest, både och. Det blir trovärdigt.
 
Picoults senaste bok heter Små stora saker och handlar om den svarta neonatalsköterskan Ruth, som jobbar på BB. Hon är erkänt skicklig och mycket omtyckt. Hon får hand om en nyfödd pojke, vars föräldrar dock inte vill att hon ska ha hand om honom, eftersom de är vit makt-aktivister. Ruth blir ersatt och förbjuds att röra pojken, men i ett krisläge är Ruth ensam med honom. Vad ska hon göra? Försöka rädda honom, eller lyda order?
 
Unge Davis dör, och Ruth får skulden. Det blir rättegång. Vi får omväxlande följa Ruth, hennes vita, kvinnliga advokat, och Davis pappa Turk som jagpersoner och berättare. Det blir intressant med deras olika utgångspunkter och syn på världen. Det handlar om rasism, om privilegier, fördomar, rättvisa och orättvisa. Det är precis så bra som Jodi Picoults böcker brukar vara! Jag rekommenderar verkligen henne för den som itne läst hennes böcker!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela