karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Riktigt bra feelgood på Österlen

Publicerad 2018-05-16 22:36:00 i Allmänt,

Jag tror jag har läst något av Anna Fredriksson förut, men jag är inte helt säker. Jag blev i alla fall sugen på hennes nya bok,Mellan himmel och hav. Kanske delvis för att boken utspelar sig på Österlen, närmare bestämt i Kivik. Bekanta trakter. Men det var inte bara det, uatn något mer lockade mig.
 
Josefin bor i Kivik med sin sambo Harald. När hennes farbror Åke dör, visar det sig att Åkes hus tillfaller Sally, Josefins mamma, som hon inte haft kontakt med på flera år.Och inte är hon sugen på att träffa henne heller.
 
Men ännu värre är att Josefin ju umgås med sin mormor Vanja, som flyttat till Kivik för att få en relation med Josefin. Men när hon får höra att Sally är på väg till Kivik  blir hon inte glad. Vanja lämnade Sally och hennes pappa när Sally var bara tre år, och de har itne setts sedan dess. Sally har aldrig fått svar på varför hennes mamma övergav henne.
 
Det går inte helt konfiliktfritt att jämka samman de tre generationerna. Men Sally bestämmer sig för att bli den mamma hon själv aldrig fick. Dessutom tänker hon öppna ett pensionat i sitt ärvda hus: Pensionat Pomona.
 
Jag gillar den här boken. Den är mysig. Feelgood på en ganska hög nivå. Och det är tydligen första delen i en planerad trilogoi som heter Pensionat Pomona. Det verkar lovande! Jag läser gärna vidare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela