karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Dansk familjekrönika med början på 30-talet

Publicerad 2018-11-04 17:18:10 i Allmänt,

Folkets skönhet av danska författaren Merete Pryds Helle har tydligen blivit rejält hyllad i hemlandet, och har jämförst med Kristina Sandbergs och Elena Ferrantes böcker. Det är lite lustigt, för jag gillade inte varken Sandberg eller Ferrante något vidare, men den här boken tycker jag ganska bra om.
 
Det här är en släktkrönika, och tydligen är den baserad på författarens egen familj, men det spelar egentligen inte så stor roll. Den utspelar sig huvudsakligen på den danska ön Langeland. Marie växer upp på trettiotalet. Familjen är fattig och livet är hårt. Marie får lära sig att ingenting är gratis. Så småningom träffar hon Otto, och de gifter sig när Marie fyllt 18. Så flyttar de till Köpenhamn, får barn, och Ottot stiger i graderna på jobbet. Men är Marie egentligen lycklig? Var det så här hon önskade att livet skulle bli? Är priset hon betalar för den idylliska familjebilden för högt? Ja, man kan undra, för inte låter det så där hemskt idylliskt.
 
Jag gillar ju släktkrönikor, där man får följa folk genom livet. Här är det ganska många personer inblandade, och de är syskon eller gifta med varandra eller på annat sätt relaterade. Jag hade nästan önskat en lista på personerna i början, så som man får i en del böcker. Jag läser så påass snabbt att jag känner att det hade hjälpt för att hålla isär folk.
 
Sammantaget gillar jag den här boken. Det är ingen stor dramatik eller spektakulära händelser, men det är intressant hela vägen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela