karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Gerhardsen börjar om

Publicerad 2018-10-10 18:19:10 i Allmänt,

Jag tycker väldigt mycket om Carin Gerhardsen deckare i Hammarbyserien, åtta böcker som gavs ut mellan 2008 och 2015. Gerhardsen är lite bortglömd när man pratar om svenska kvinnliga deckarförfattare, men i mitt tycke är hon betydligt bättre än både Mari Jungstedt, Anna Jansson och Liza Marklund. 
 
Jag har tyckt det var trist att gerhardsen avslutade Hammarbyserien 2015, men nu är hon tillbaka med en ny bok, Det som göms i snö. Den beskrivs som en psykologisk thriller, och det är nog ingen dum beskrivning. Här är det egentligen inga poliser med i handlingen, och i Hammarbyserien var ju de huvudpersonerna.
 
I nya boken får vi följa ett antal personer 2014 respektive 2018, men avsnitten kommer inte kronologiskt eller ens i rätt ordning, så till en början är det lite svårt att hänga med på vem som är vem, och hur de olika personerna hänger ihop. Men det upptäcker man så småningom. Alla har de på något sätt anknytning till en bilolycka som skedde 2014.
 
Jag gillar Gerhardsens sätt att bygga upp den här boken. Det är flera gånger man blir överraskad, och blir tvungen att tänka om, och sedan händer det igen och igen. Själva upplösningen var jag dock hyfsat beredd på, kanske för att det inte fanns så många andra alternativ kvar... :)
 
Det ska bli spännande att se vad som kommer från Gerhardsen nästa gång, för jag tvivlar på att det här är tänkt som nummer ett i en serie. Den här bokens känns som en solitär, men en bra sådan!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela