karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Francesca efter Annabelle, och lika bra

Publicerad 2019-01-02 23:30:15 i Allmänt,

Jag tyckte mycket om Lina Bengtsdotters debutdeckare Annabelle, som kom 2017. Nu har jag läst uppföljaren Francesca, som också utspelar sig i Gullspång, och har kriminalinspektör Charlie Lager i en av huvudrollerna.
 
För snart trettio år sedan försvann tonåringen Francesca. Hon bodde på en herrgård utanför Gullspång och gick på internatskolan Adamsberg, där hon inte alls trivdes. När hennes enda vän därifrån dör, bryter hon samman. Och sedan försvinner hon alltså.
 
I nutid åker Charlie Lager till Gullspång för att hjälpa sin barndomskompis Susanne, som just blivit lämnad av sin man. Men hon kan förstås inte låta bli att börja forska i vad som hände med Francesca då, för så länge sedan. Men alla är inte så förtjusta i att hon börjar gräva i fallet. 
 
Jag tycker mycket om den här uppföljaren också. Bengtsdotter skriver suggestivt, och man dras in i det som händer.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela