karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

En måttligt bra Alan Banks-klassiker

Publicerad 2022-08-03 12:01:26 i Allmänt,

Jag har nog läst alla Peter Robinsons deckare med Alan Banks i huvudrollen som givits ut på svenska. När man började ge ut Robinson i Sverige började man av någon anledning mitt i serien, på typ bok 5 eller så. På senare år har förlaget börjat ge ut de tidigare böckerna också, under rubriken En Alan Banks-klassiker. Och nu är det en sådan jag läst, nämligen Ett nödvändigt slut.
 
Ofta, när det gäller långa bokserier, brukar man ju gilla de tidigare böckerna bättre, och att de senare går lite på tomgång. Men jag tycker nog faktiskt att de här Alan Banks-klassikerna inte är så bra. Den här boken har inget vidare tempo, och jag är helt enkelt inte särskilt imponerad.
 
En demonstration mot kärnkraft äger rum i Eastvale. Det som skulle bli en fredlig demonstration slutar med flera skadade och en död polisman.
 
En gammal Londonkollega till Alan Banks, Dirty Dick Burgess, kommer till Eastvale för att hjälpa till, men han och Banks har inte riktigt samma uppfattning om hur man bedriver en polisutredning. Burgess vill ta i med hårdhandskarna, och han har ett ont öga till ett konstnärskollektiv utanför staden där han tror att den skyldige finns.
 
Slutet blir lite en spänd förväntans upplösning i intet. Eller, nej, inte ens särskilt spänd förväntan. Jag ser nog mer fram emot nästa nya Banksdeckare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela