karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Lagom spännande och underhållande av Grisham

Publicerad 2022-08-21 15:41:51 i Allmänt,

Jag har nog läst det mesta av John Grisham. Han är inte min favoritförfattare, men jag gillar ändå det mesta han skriver. Det är underhållande om än inte superminnesvärt, och ibland behöver man sådan böcker också. Nu har jag läst Väktarna av Grisham.
 
Cullen Post är advokat och präst. Tillsammans med några kollegor driver han advokatbyrån Guardian Ministries, som bara tar sig an ett fåtal klienter, sådana som sitter i fängelse på långa fängelsestraff, men som byrån vid noggranna efterforskningar funnit vara oskyldiga. Nu engagerar sig Byrån i Quincy Millers fall. Miller är dömd till livstids fängelse för mordet på en advokat, men han säger sig vara oskyldig. Han har suttit i fängelse i 22 år. Det visar sig snart attmånga fel begicks för 22 år sedan, och att det fanns människor som ville sätta ditt Miller för mordet.
 
Vi får också följa arbetet med några andra av byråns klienter. Ofta handlar det om svarta personer, som av någon anledning döms oftare för mord.
 
John Grisham är advokat i botten, och det märks, för han vet vad han skriver om. Man får dock ha överseende med att det handlar om amerikanska lagar och amerikansk domstolar. Men gör man det, får man en stunds spännande underhållning, som med nästa alla John Grishams böcker.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela