karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Otroligt välskrivet och gripande om terrordådet på Drottninggatan

Publicerad 2022-08-21 15:29:01 i Allmänt,

Terrordådet på Drottninggatan av Åsa Erlandsson handlar förstås om just det som titeln säger. 7 april 2017 stal  Rakhmat Akilov en lastbil och körde rakt in i folkmassan på Drottninggatan. Fem personer dör, men många fler skadas och får trauman för livet. Många trodde att Stockholm och Sverige var utsatt för en storskalig terrorattack.
 
Den här boken är otroligt välskriven och gripande. Jag förstår att det kan vara svårt att orka läsa den, för den är tydlig och rakt på sak om vad som hände, men åh, vilken bra bok!
 
Boken bygger på intervjuer med många, många människor, både sådana vi hört förut, men också sådana som aldrig förut låtit sig intervjuas om händelsen. Vi får också läsa om polisens arbete, och om terroristens väg till det som skulle hända. Boken är uppdelad i sju delar; Dådet, Jakten, Utredningen, Rättegången, Terroristen, Livet, och Samhället.
 
Dessbättre kände jag ingen diretk berörd, men en av de omkomna var släkting med en bekant till mig, och trots att jag inte alls kände offret, kommer det närmare när man känner någon som har en koppling.
 
Det här är som sagt en väldigt gripande bok, och jag rekommenderar den varmt, även om man blir väldigt tagen av vissa bitar.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela