karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Avslutande delen i Skördemans spänningstrilogi

Publicerad 2022-09-03 16:49:55 i Allmänt,

För två år sedan kom spänningsromanen Geiger av Gustaf Skördeman, och jag var såld, tyckte den var otroligt spännande. Ett år senare följde Skördeman upp med Faust, och den var nog nästan lika spännande. Nu har jag läst den avslutande delen i  trilogin, Wagner. Och jag gillade att få veta hur det gick, men kanske inte tycktre att trean var riktigt lika bra som de två tidigare böckerna.
 
Vi möter Sara Nowak och hennes kollegor igen, liksom delar av familjen Broman. Och det är högt tempo, våldsamt och väldigt spännande, precis som  föregångarna. Men det är nästan lite svårt att hänga med emellanåt. Det är olika människor och olika nätverk och komplotter, och jag får ibland bläddra tillbaka för att läsa om ett stycke.
 
Polisen får filmer sända till sig, där högt uppsatta personer mördas, och sedan tar mördaren sitt eget liv. Och snart är Saras egen familj djupt inblandad. Saras dotter Ebba försvinner, och Sara letar förtvivlat efter henne. Ska hon hinna rädda Ebba?
 
Jag är nog mest besviken på slutet i den här boken. Jag förstår hur man kan tycka att det precis rätt slut, men, nej, jag tycker inte det. Så skulle det ju inte sluta...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela