karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Deckare i Åremiljö med antihjälte som huvudperson

Publicerad 2022-09-22 13:36:59 i Allmänt,

Sly av Sara Strömberg har blivit mycket prisad, och till och med jämförd med Åsa Larssons Kirunadeckare, så jag var rejält nyfiken. Men till att börja med blev jag ganska besviken. Jag tyckte boken var ganska trög att komma in i. Men det tog sig verkligen, och när boken var utläst var jag glad att jag inte gav upp, för den är riktigt bra.
 
Vi befinner oss i Åre med omnejd. Vera Bergström är frilansjournalist, men det går inte så bra för henne, så hon jobbar just nu som lärarassistent. Hon är något av en antihjälte, och jag gillar henne.
 
Så hittas en kvinna mördad ute i skogen. Vera får i uppdrag att skriva en frilansartikel om bybornas rädsla. Men Vera blir nyfiken och vill ta reda på vad som egentligen hänt, och vem den mördade kvinnan var. Det leder henne bland annat till Stockholm, och snart märker Vera att hon själv blir iakttagen av någon. Är hon i fara?
 
Det tar som sagt lite tid att komma in i den här boken (eller så vara jag ofokuserad när jag började läsa den), men det är det definitivt värt. Uppföljaren, Skred, har just kommit, och jag vill gärna läsa den också.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela