karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Gripande berättelse baserad på verkligheten

Publicerad 2022-09-24 21:57:48 i Allmänt,

För nåt år sedan läste jag De bortglömda namnens bok av Kristin Harmel, och tyckte mycket om den. Nu har jag läst Skogen där stjärnorna slocknar av samma författare, och den är i mitt tycke ännu bättre!
 
Det hela utspelar sig huvudsakligen i Polen och tidsspannet är under andra världskriget. Yona kidnappas från sina föräldrar vid två års ålder. Kvinnan som kidnappar henne är judinna, och de två lever i skogen. Yona får lära sig allt om att överleva i skogen utan hjälpmedel av Jerusza, som den gamla kvinnan heter. Att samla in mat, läkeväxter och annat från skogen, att bygga kojor och grottor att bo i, och överhuvudtaget hur man överlever i skogen. När Jerusza dör är Yona ensam. Hon är vuxen, och när hon stöter på en grupp judar som flytt ut i skogen ansluter hon sig till dem, och lär dem allt om hur man överlever i skogen.
 
Men en dag drabbas Yona av ett fruktansvärt svek av en av sina nya vänner, och hon lämnar dem. Hon hamnar i en by ockuperad av tyskar, och möter en person hon aldrig trott hon skulle se igen.
 
Den här boken bygger, precis som Kristin Harmels förra bok, på  verkliga händelser, och när man väl börjat läsa den är man fast. Det är spännande, engagerande och gripande. Att det bygger på verkligheten får en att tappa andan - tänk att folk blev tvungna att leva på det här sättet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela