karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Måttligt intressant debutdeckare där titeln lockade mig

Publicerad 2022-09-03 16:31:56 i Allmänt,

När jag  såg den nya deckaren med titeln Barkarbymordet visste jag att jag måste läsa den. Det är Nicklas Rydbergs debutdeckare, och titeln lockade mig, eftersom jag är uppvuxen i just Barkarby. När jag växte upp där på 60- och 70-talet var Barkarby en ganska oansenlig liten förort nordväst om Stockholm med cirka 10 000 invånare och en pendeltågsstation. Idag finns Ikea, Barkarbystaden, en outlet, massor av nybyggda hus, och så småningom tunnelbana i Barkarby, som ser helt annorlunda ut än jag minns det.
 
Nu handlar boken ganska lite om just Barkarby, även om mordoffret hittas i en byggnad på det gamla militärflygfältet i Barkarby. Men sedan är det Kungsängen,  innerstan och Stockholm med omnejd i största allmänhet.
 
Det här är snarare en polisroman än en deckare, vilket gör att man egentligen inte får några ledtrådar eller någon chans att lista ut vem mördaren är. Och det spelar väl i och för sig inte så stor roll. Och poliserna i det här fallet är militärpoliser, vilket ju är ett för mig nytt grepp.
 
Mordgåtan är alltså inte så mycket att orda om, och tyvärr tycker jag att det blir lite tjatigt med vissa detaljer. Vi får hela tiden en redogörelse för vad de kvinnliga militärpoliserna klär sig i när de kommer ur uniformen. Gång på gång. Däremot får vi inte veta hur männens kläder ser ut. Och så är det väldigt mycket adresser. jag vet inte hur många gånger vi får veta att en av de inblandade bor på Tottvägen, till exempel. Ganska ointressant upplysning när den kommer igen hela tiden.
 
Den här boken dög väl som förströelse, men jag är alltså inte särdeles imponerad. Sorry.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela