karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Bladvändare av nytt namn på deckarhimlen

Publicerad 2015-12-28 22:25:00 i

M J Arlidge är ett nytt namn på deckarhimlen för mig. Han har tydligen skrivit manus till BBC-serien Tyst vittne. Den lär ska vara bra, men jag har inte sett den. Nu kommer i alla fall hans debutdeckare Ole dole. Det verkar som om det ska bli fler, eftersom den redan på omslaget benämns En Helen Grace-deckare. Och det har jag inget emot, för det här gav mersmak.
 
Det är definitivt ingen stillsam pusseldeckare, utan här är det tempo och spänning från första sidan till sista, typ. Och det är en infernalisk plot. Ett ungt par vaknar upp fångna i en djup simbassäng, där de inte har en chans att komma upp. I bassängen finns en mobiltelefon. Det ringer i den och en röst talar om att det finns en pistol med ett skott i i bassängen. En av dem måste döda den andra. Då blir den överlevande fri. De får själva välja.  Och det blir fler kidnappningar på samma sätt. Kriminalkommissarie Helen Grace leder utredningen, och efter ett tag märker hon att något är egendomligt med offren. Det finns ett mönster, och hon blir förskräckt när hon upptäcker vart spåren leder.
 
Den här boken är som sagt otroligt spännande, och den är svår att lägga ifrån sig. Jag tror att om man gillar John Verdons deckare, Cilla och Rolf Börjlind och paret Hjorth-Rosenfeldt, då gillar man också den här boken Och jag läser gärna mer om Helen Grace.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela