karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Snygga noveller till 125-årsjubileet

Publicerad 2015-09-23 19:21:00 i

Att Agatha Christie skulle ha blivit 125 år i år (om hon nu levt så extremt länge...) har jag påpekat förut. Nu, lagom till jubileet, har Novellix givit ut fyra av hennes noveller i nyöversättning och med nydesignade omslag. Jag tror jag har alla fyra förut, men då på engelska. Jag tror knappt de varit översatta förut. I alla fall inte alla fyra.
 
Jag gillar dem; det är ju Christie. Men det kan ju aldrig bli lika komplett med en novell som med en roman. Man hinner inte lära känna karaktärerna, Christie hinner inte utveckla några vidare ledtrådar att bli lurad av, osv.
 
De här fyra heter Den blå pelargonen (med Miss Marple), Ett vattentätt alibi (med Tommy och Tuppence), Diomedes hästar (med Hercule Poirot) samt Döden i floden (med Miss Marple). Det är inte så mycket att säga om dem. Det hinner som sagt inte hända så mycket i en novell. Men man får ändå säga att det är skickligt att lyckas skriva en deckarnovell på 30-40 sidor i formatet A6. Så all heder åt Dame Agatha, men jag föredrar hennes romaner!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela