karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Lärn syr ihop två serier

Publicerad 2016-04-28 20:57:00 i

Halta hönans hotell av Viveca Lärn är den avslutande delen i den serie som började med Öster om Heden, och fortsatte med Väster om Vinga och Södra vägen till Saltön. Jag lyssnade på den första som ljudbok för några år sedan, och sedan har jag velat veta hur det skulle gå för huvudpersonerna.
 
Samtidigt är detta den avslutande boken (antar jag) i Lärns Saltöserie. De böckerna har jag inte läst, men jag har sett tv-serien. Nu möter alltså Roger Holkfjell och tobaksbröderna Åke och Holger Jönsson Emily, Johanna och de andra på Saltön. Det blir en del kul scener av det.
 
Annars är jag väldigt kluven till Viveca Lärns böcker. Det är ganska tydligt att hon är barnboksförfattare från början, för hennes språk drar definitivt åt barnbokshållet. Det är ganska pladdrigt, och ibland till och med osammanhängande. Visst, det är charmigt emellanåt, men jag blir lite trött på det också. Personerna pratar och pratar, ibland helt utan plan, som det verkar. Och även miljöskildringarna är rätt pladdriga och lite osammanhängande. Med detta sagt så finns det ju uppenbarligen ändå något i den här boken (och de övriga) som gör att jag fortsätter att läsa. Jag har sällan varit så kluven till några böcker som jag är till Lärns. Annars brukar jag antingen gilla eller inte gilla. Men här gillar jag, och samtidigt irriterar jag mig... Knepigt. Jag är trots allt rätt nöjd med att detta verkar vara finalen på båda bokserierna. Helt okej.
 
Om handlingen behöver inte sägas så mycket, annat än att alla med tiden verkar finna sig en hjärtevän, utom Kabben, som mister sin alldeles i bokens början, och Holger, som är glad att göra slut med sin älskling. Det flyttar in en tysk familj, det byts hus, startas hotell, uppträds i vattenbalett - ja, allt är precis så rörigt som det brukar vara i Lärns böcker, och samtidigt är det ju hjärtevärmande. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela