karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Roy Grace i fin form som vanligt

Publicerad 2016-12-27 11:33:47 i

Dödsmärkt är Peter James elfte bok om kommissarie Roy Grace i Brighton and Hove på Englands sydkust. Jag har läst samtliga, och på något sätt tröttnar man verkligen inte på varken Peter James eller Roy Grace. När det gäller vissa svenska långserier, som Mari Jungstedt eller Anna Jansson kan jag tröttna lite på deras hjältar – det känns lite likadant. Men det lyckas Peter James undvika. Dessutom är hans böcker spännande, med ett högt tempo.

Här börjar det med att Logan Somerville kör ner i garaget under huset där hon bor. Hon ser en person där, och ringer sin pojkvän, som uppmanar henne att köra därifrån. Då hör han ett skrik i telefonen, och sedan är det tyst. Trots att polisen snart är på plats är Logan försvunnen.

Samtidigt påträffas kvarlevorna av en kvinna som visar sig ha dött för trettio år sedan. De två fallen visar sig otroligt nog ha med varandra att göra. Så försvinner en ung kvinna till…

Bihistorien om Roy Graces försvunna före detta hustru Sandy lades inte ner, som jag kanske trodde den skulle göra, efter förra boken. Men det är inte en så aktiv del av boken som det tidigare varit, av förklarliga skäl. Men spänningen hänger kvar till nästa bok, det är ett som är säkert.

Peter James börjar mer och mer framstå som en av mina brittiska favoritdeckarförfattare. Jag gillar verkligen Roy Grace och gänget kring honom. Böckerna är spännande samtidigt som de känns trovärdiga. Jag se redan fram emot nästa Roy Grace-deckare!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela