karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Lättsam Skövdedeckare

Publicerad 2016-06-30 17:24:57 i

Jag har sagt det förr, när man är sjuk vill man inte läsa alltför tunga saker. Och pusseldeckare är ju alltid pusseldeckare. Kristina Appelqvist skriver pusseldeckare i västgötaskrud. Hennes första deckare hade rektor Emma Lundgren i huvudrollen, och de var väl så där. Kanske insåg Appelqvist själv att den serien inte riktigt höll, för efter fyra böcker övergav hon Emma Lundgren, och placerade i stället litteraturforskaren och  talskrivaren Helena Waller i huvudrollen. Fortfarande håller hon sig till det fiktiva Västgöta Universitet med säte i Skövde. Och böckerna om Helena Waller är betydligt bättre än de tidigare, tycker jag. Nu senast kom Smultron, bröllop och döden. Jag har ärligt talat läst bättre deckare, jag har läst bättre språk och intrigen är inte fantastisk. Men ändå Appelqvists böcker om Helena Waller är trots allt rätt trivsamma, lagom att krypa upp i läsfåtöljen med när man inte orkar med något tyngre.
 
Den här gången handlar det väldigt mycket om Shakespeare och Romeo och Julia. En Shakespeareexpert försvinner och hittas så småningom död. En Shakespearepjäs sätts upp av en grupp amatörer. Och till sist cirkulerar det ett rykte om ett okänt originalmanuskript till Romeo och Julia, som har ett helt annat slut än det kända. Detta tar Helena Waller till Verona, inte helt oväntat.
 
Som sagt, en rätt trevlig mysdeckare. Inget sådär fantastiskt extra, men helt okej i sin genre. Jag kan definitivt läsa mer om Helena Waller.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela