karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Tillbaka på Yttre Hebriderna - snart också på riktigt!

Publicerad 2017-06-17 12:21:00 i Allmänt,

Nu är det semester som hägrar, så det blir nog inte så mycket skrivet här på ett tag. Vi har nämligen siktet inställt på Skottland! Bland annat tänker vi oss till Yttre Hebriderna, mycket tack vare skotske deckarförfattaren Peter Mays fantastiska Svarthuset-trilogi. Så vad är mer naturligt än att jag ville läsa om den för att komma i stämning. Böckerna åker med på resan, men hittills har jag hunnit en bit in i bok två, The Lewis Man (ja, jag har dem på engelska; på svenska heter den Lewismannen).
 
Ettan, The Blackhouse (Svarthuset) har jag plöjt de gångna två veckorna. Och jag mindes inte fel - det är en fantastisk bok, med fantastiska miljöskildringar från Yttre Hebriderna. Magiskt!
 
Kriminalkommissarie Fin Macleod skickas från Edinburgh till Yttre Hebriderna, där han växte upp, för att hjälpa till att lösa ett mord. Den mördade mannen är en gammal skolkamrat till Fin, och de närmast berörda är förstås också från Fins barndom. När Fin börjar nysta i fallet kommer händelser från barndomen upp, och saker som Fin förträngt kommer upp till ytan igen. 
 
Bland de viktiga händelserna i boken är gugafångsten. En guga är en unge av sjöfågeln havssula, om jag läser wikipedia rätt. Havssulorna häckar på en avlägsen klippö, Sula Sgeir, norr om Hebriderna, och varje år åker tolv män, varken mer eller mindre, till ön, lever där i två veckor, och fångar 2 000 gugor som de tar med sig hem. Guga anses vara en delikatess (fast jag tycker inte att det låter så gott när jag läser att det är som en blandning av anka och fisk, och smakar lite oljigt...). Och en fångstresa till Sula Sgeir i nutid, och en för cirka 20 år sedan är vad boken egentligen bygger på. Otroligt spännande, mycket välskriven och som sagt, magiska miljöskildringar. Det ska bli fantastiskt att komma dit!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela