karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Andra boken om den märkliga polisen Leona

Publicerad 2017-03-29 18:31:14 i Allmänt,

Leona - alla medel tillåtna är andra boken i en planerad serie om polisen Leona Lindberg av Jenny Rogneby.Den första hette Leona - tärningen är kastad, och den läste jag för några år sedan. 
 
Jag är oerhört kluven till de här böckerna. Som spännings- eller kriminlaromaner är de egentligen riktigt bra. De är spännande och rätt välskrivna, och man läser gärna vidare för att få veta hur det går. Det som stör mig är huvudpersonen. Leona. Jag avslöjar inget som inte avslöjas direkt när man börjar läsa boken om jag berättar att Leona är en skicklig och uppskattad polis och brottsutredare, samtidigt som hon samarbetar med kriminella och begår brott i stor skala. Jag har lite svårt för poliser som är amoraliska på den här nivån. Visst, det förekommer säkert, men jag vill verkligen inte tro att Leona skulle kunna finnas i verkligheten. Hon bryter verkligen mot lagar, lurar folk och allmänt beter sig på ett vedervärdigt sätt.
 
Trots allt tyckte jag nog bättre om den här boken än om den första. Eller är det för att jag lärt känna Leona bättre? Jag ser att tredje boken om Leona kommer i höst, och jag tror ändå att jag kommer att läsa den, men helt säker är jag inte.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela