karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande första del i trilogi om amerikansk småstad

Publicerad 2018-04-22 16:25:01 i Allmänt,

Jag är inte säker på om jag läst något av Linwood Barclay förut. Namnet känns bekant, men i så fall minns jag det faktiskt inte. Och för all del, den typen av spänningsromaner som Barclay skriver läser jag rätt många av, och jag lägger inte alla på minnet.
 
Nu har jag i alla fall läst Sveket, som är första delen i den så kallade Promise Falls-trilogin, och den tycker jag mycket om. Jag lär hålla utkik efter de två kommande delanrna i serien också.
 
David Harwood är änkling med en nioårig son.Just när han återvänt till barndomsstaden Promise Falls för att få mer tid med sonen, lägger tidningen han fått jobb på ner. Han är alltså arbetslös, och dessutom bor han och Ethan hemma hos Davids föräldrar. Och utan jobb blir det svårt att skaffa något eget.
 
En dag bresöker David sin kusin Marla. Hon har ett barn hos sig, som hon säger att en ängel lämnat hos henne. David tycker det verkar konstigt, och fårt efter lite forskning fram vems barnet kan vara. När han, Marla och barnet åker dit, hittar de en kvinna i huset - är det Marla som dödat henne och tagit barnet? Marla förlorade nämligen sitt barn vid födseln för en tid sedan, och är ganska obalanserad. Hon har redan försökt ta någon annans barn en gång förr.
 
Samtidigt händer det andra saker i Promise Falls, saker som verkar hänga ihop på ett konstigt sätt. En mängd ekorrar hittas dödade, någon har satt tre skyltdockor i pariserhjulet på en nedstängd nöjespark, och värst av allt, en person blir dödad på det lokala universitetets campus.
 
Det märks att författaren planerat en trilogi, för även om just historien kring Marla och barnet blir utredd, finns det många andra trådar som hänger i luften, och som förstås kommer att komma tillbaka i nästa del. Spännande!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela