karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spänningsroman som inte riktigt lever upp till ettan, men bra ändå

Publicerad 2018-08-07 09:44:00 i Allmänt,

För tre år sedan bloggade jag om Bränd himmel av Gilly MacMillan, och jag höjde verkligen den boken till skyarna - den var kanonbra! Nu har nästa bok av MacMillan kommit; Under ytan. Och jo, den är spännande, och den är bra, och absolut läsvärd, men kanske inte fullt så bra som Bränd himmel. Å andra sidan; så bra är ju få böcker.
 
Noah och Abdi är bästa kompisar. Noah kommer från en välbärgad brittisk familj, Abdi är flykting från Somalia. En kväll hittas Noah medvetslös, flytande i en kanal. Är det Abdi som är inblandad? Och är de verkligen så bra kompisar? Alla håller inte med om det, och framför allt Noahs mamma skyller på Abdi.
 
Polisen Jim Clemo är tillbaka, och jag gillar honom. Han försöker pressa Abdi om vad som verkligen hänt den där kvällen. Då försvinner Abdi. Och innan vi kommer till upplösningen har vi lärt oss att saker inte alltid är vad de ser ut att vara.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela