karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Hyggligt spännande om två systrar och varför de skildes åt

Publicerad 2018-02-25 17:04:53 i Allmänt,

Min syster av Michelle Adams är ytterligare en av de där böckerna som sorteras in i samma fack som t ex Kvinnan på tåget. I alla fall hänvisar man på omslaget till författare som Gillian Flynn och Paula Hawkins. Riktigt så bra tyckte jag väl inte att den var. En hyggligt spännande bok med en lite, men inte helt, överraskande twist på slutet.
 
Irini Harringord lämnades bort till släktingar när hon var tre år. Hela livet har hon undrat över varför hon blev bortvald, och varför hennes äldre syster Elle fick bo kvar hos föräldrarna. Så dör deras mamma, och Elle ringer och vill att Irini ska komma till begravningen. Hon känner att det är dags att ta reda på sanningen om varför hon egentligen blev bortlämnad, och åker till barndomshemmet i Skottland. Hennes pappa, som söjer mamman, vill inte tala om varför, och på det hela taget är vistelsen i Skottland en besvikelse. Elle beter sig också så konstigt mot Irini som hon egentligen gjort hela deras uppväxt, så hon försökte hålla kontakten med Irini. De senaste åren har Irini klippt kontakten med systern och nu börjar hon minnas varför.
 
Så småningom får vi veta mer och mer om systrarnas barndom, och vad det egentligen var som hände då, men inte utan en hel del förvecklingar även i nutid.
 
Jag tyckte som sagt ganska bra om den här boken, men någon absolut höjdare var den inte. Jag kanske har läst för många böcker av den här typen, psykologiska thrillers med tillbakablickar på uppväxt och vad som hände då?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela