karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Appelqvist gör en Moström/Tursten

Publicerad 2018-01-29 21:01:07 i Allmänt,

Kristina Appelqvist skrev först fyra deckare med rektor Emma Lundgren i huvudrollen, och sedan gick hon över till att placera Helena Waller, talskrivare och forskare, i huvudrollen. Nu har den fjärde Helena Wallerdeckaren, Den fjärde pakten, kommit. Alla åtta deckarna utspelar sig på Västgöta universitet i Skövde, en lätt förklädnad av Högskolan i Skövde. Det roliga med den här boken är att Appelqvist gjort som Jonas Moström och Helene Tursten före henne, slagit ihop sina två huvudpersoner och låtit dem samsas i en bok. Ja, med Helene Tursten var det väl inte riktigt så, utan Irene Huss nämns bara i förbifarten i andra boken om Embla Nyström, Sandgrav. Men kanske kommer hon att synas mer i nästa bok om Embla Nyström (ja, jag misstänker att det kommer en sådan 2018, eftersom Jaktmark kom 2014 och Sandgrav 2016). Moström lät kriminalkommissarie Johan Axberg och psykiater Nathalie Svensson mötas i serien om Nathalie Svensson. Jag tycker sånt är lite kul.
 
Och i Den fjärde pakten blir alltså Emma Lundgren och Helena Waller vänner, och jobbar tillsammans för att försöka ta reda på vad det är som händer på universitet. En student störtar från ett klocktorn, Emma Lundgren får sparken som rektor, en stor donation väntar universitetet, men vill man verkligen ha donationen på de villkor som sätts upp? Chefsgruppen på universitetet reser till Nice, och där sker ett mordförsök på en av svenskarna. Emmas sambo, polisen Filip, är pappaledig med deras tvillingar när Emma återvänder till universitetet och hans vikarie Marie Carlsson får verkligen något att sätta tänderna i.
 
Jag tycker kanske att slutet är lite fånigt, men annars håller den här boken ett bra tempo för att vara en pusseldeckare, och jag blir mer och mer förtjust i Appelqvists huvudpersoner. Man börjar lära känna dem mer och mer. En hygglig svensk pusseldeckare. Den är ju inte i klass med de brittiska deckare som jag helst läser, men det är lite kul med västgötamiljön, och fortsätter gärna att följa den här serien.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela