karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Okej men inte mer för Anna Roos spänningsroman Pakt

Publicerad 2018-07-20 10:55:09 i Allmänt,

Varningsklockorna började ringa lite när två av huvudpersonerna i Anna Roos spänningsroman Pakt visade sig heta Solstjärna i efternamn. Det känns lätt flummigt i min värld, och jag var rädd att boken skulle vara just så flummig. Men nej, det tog sig absolut, och jag tyckte ganska bra om boken.
 
Fem ungdomar har en gemensam blogg. De är ganska olika, både när det gäller bakgrund, förutsättningar och ambitioner. Plötsligt en dag försvinner en av dem, Beatrice Solstjärna. Livet går så småningom vidare för de fyra övriga, även om Betatrices bror har svårt att släppa hennes försvinnande. Lever hon eller är hon död? Och om hon lever, varför har hon inte hört av sig?
 
Så plötsligt publiceras ett nytt inlägg på bloggen, tio år senare. Det verkar vara Beatrice som skrivit det. Är det möjligt? De återstående fyra vännerna tar kontakt med varandra - vad ska de göra, och vad var det engetligen som hände då för tio år sedan? Har de talat sanning inför varandra eller har en eller flera av dem ljugit?
 
Det här är väl inte den bästa spänningsroman jag läst, men ett okej kan den få. Inte bortslösad tid, men jag är tveksam till att läsa författaren igen. Vi får se.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela