karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Om afghanska kvinnors situation

Publicerad 2018-07-29 22:16:00 i Allmänt,

Pärlan som sprängde sitt skal av Nadia Hashimi är en fascinerande bok om en värld som i alla fall jag inte kunde mycket om, och som känns väldigt avlägsen.
 
Rahima lever med sin familj i Afghanistan. Hon har fyra systrar, och hennes papa är drogberoende. Som flickor får de inte vistats ute utan en manlig släkting. Då gör man som man tydligen gjorde i Afghanistan på den här tiden (tidigt 1900-tal), man låter en av systrarna, i det här fallet Rahima, bli en så kallad bacha posh. Det betyder atthon kläs till pojke och får ta ansvar för sina systrar. Hon upplever en frihet hon aldrig haft förr. Men plötsligt gifts Rahima och hennes två äldre systrar bort, och endast tretton år gammal blir hon fjärde hustru till den mäktige Abdul Khaliq. Hennes liv blir åter instängt.
 
Parallellet med berättelsen om Rahima och hennes familj får vi berättelsen om Shekiba, en äldre släkting till henne, som också levde ett annorlunda liv.
 
Det här är en fascinernade, vacker och samtidigt lite skrämmande bok om att inte få bestämma över sitt eget liv. Den utspelar sig för ungefär hundra år sedan, men jag inser att i delar av världen finns det säkert kvinnor som inte har mer frihet än Rahima. Jag rekommenderar läsning!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela