karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Anna Janssons nittonde om Maria Wern medelbra

Publicerad 2018-03-30 12:15:20 i Allmänt,

Kvinnan på bänken är Anna Janssons nittonde deckare om Maria Wern och hennes kollegor. Och javisst märks det litegrann att Anna Jansson gjort det här många gånger förr. Till viss del liknar hennes böcker varandra. Men de är ganska ojämna. Den förra boken, Det du inte vet, tyckte jag var sådär, inte en av hennes bättre. Kvinnan på bänken tillhör kanske inte heller topparna, men är ändå bättre än förra årets bok,. tycker jag.
 
I den här boken spelar Maria Werns kollega Jesper Ek en av huvudrollerna. Han har ett trassligt förflutet med många före detta fruar och många barn. I den här boken blir han blixtförälskad i Julia, och känslorna verkar vara besvarade. Men det är något Julia inte berättar, och när Jepser Ek väl förstår vad det handlar om är det för sent. han hamnar själv i en knipa som inte hans kollegor heller kan hjälpa honom ur. Den delen är rätt intressant. Delen som handlar om prästen och diakonen i Lärbro, och engagemanget i vad som hände för många hundra år sedan är kansek mindre intressant i mitt tycke, men Anna Jansson har ofta såna sägner med i sina böcker.
 
En medelbra Anna Jansson-deckare alltså. Jag fortsätter nog att följa Maria Wern mest för att jag vill veta hur det går för alla medverkande. Och som en stunds underhållning duger det gott, även om det inte är någon djupare litteratur.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela