karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Sofia Lundbergs nya lever upp till förväntningarna

Publicerad 2018-10-14 17:10:00 i Allmänt,

I våras läste jag Den röda adressboken av Sofia Lundberg, och tyckte riktigt mycket om den. Nu har jag läst Lundbergs nya, Ett frågetecken är ett halvt hjärta, och jag gillar den med, fast kanske inte riktigt lika mycket som den första. 
 
Lundbergs böcker kan definitivt sortera unde feelgood, men ändå har de någonting mer, tycker jag. Den här boken handlar om Elin, som är en framgångsrik fotograf och bor i New York med sin man Sam och deras sjuttonåriga dotter Alice. En dag får Elin ett brev från barndomskompisen Fredrik, han som kände henne som barn. Det väcker många känslor hos henne, och hon börjar fundera tillbaka på barndomen och på saker hon inte ens avslöjat för sin familj.
 
Vi får följa Elin i nutid men också under hennes uppväxt, varvat. Så småningom förstår man att det hände något dramatiskt som fick Elin att lämna allt bakom sig. Det dröjer innan vi får veta exakt vad, och så småningom visar det sig att verkligheten faktiskt kanske såg annorlunda ut.
 
När Elin växer upp är hennes mamma fattig på riktigt, och jag tycker hon beskriver bra hur det är att faktiskt inte ha pengar till mat eller kläder. Samtidigt röker ju Elins mamma. Men så tror jag att det kan vara i fattiga familjer även idag, att cigaretter har man alltid råd med.
 
Elins och Fredriks vänskap är fint skildrad, liksom relationen med två viktiga vuxna personer, Aina och Gerd, som är viktiga pusselbitar i Elins uppväxt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela