karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande men ändå något som stör

Publicerad 2018-10-28 15:36:56 i Allmänt,

Utvald av Sarah Stovell är en sådan där bok som jag inte riktigt vet vad jag tycker om. Den är spännande, visst, men jag retar mig emellanåt på personerna och deras beteende. Den hör till den stora mängd böcker på senare år som hänvisar till Gone Girl när man ska beskriva den. Och tja, kanske. Men medan några sådana böcker varit lika bra eller till och med bättre än Gone Girl, är det tyvärr många som inte lever upp till den. Det här tycker jag nog är en sådan.
 
Den här boken har två huvudpersoner, som turas om att berätta sin version av handlingen. Ibland skiljer det sig åt ganska rejält, och man får fundera på vems berättelse som är den sanna. Det är inte meningen att man ska förstä det med en gång, och det dröjer mycket riktigt tills man inser vad som är sant.
 
Bo Luxton är en framgångsrik författare, har man och två döttrar, och ett vackert hem i Lake District. Hon håller emellanåt i skrivarkurser. På en sådan får hon kontakt med en av eleverna, den unga Alice Dark. Det klickar omedelbart mellan dem, och vi får följa deras mejl, sms och telefonsamtal. Men som sagt, en av dem talar inte sanning.
 
Insprängt får vi också veta att en av dem senare sitter i ett kvinnofängelse. Vem är det som gjort något, och vad har hon gjort? Ja, det visar sig.
 
Det är skickligt gjort, men som sagt, jag irriterar mig lite på huvudpersonerna. Jag är inte säker på at tjag kommer att läsa fler böcker av den här författaren.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela